Aktualności:

Jeździmy w każdy ostatni piątek miesiąca o 18:00, ruszamy ze Starego Rynku w Bydgoszczy (gdy rynek zamknięty to spod pomnika Kazimierza Wielkiego)

Main Menu

Rower miejski, wypożyczalnia rowerów - kiedy ma to sens?

Zaczęty przez w4b, Październik 27, 2011, 09:53:50

« poprzedni - następny »

w4b

http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,10523103,Opinia__czeka_nas_Poznan_Fiasko_Bike_.html

CytujZanim ogłosi się przetarg na realizację, trzeba najpierw zrozumieć, do czego służy i jak działa system roweru miejskiego. Zwykło się je często nazywać wypożyczalniami, ale to złe słowo. [..] Tymczasem rowerom miejskim bliżej już do taksówki, a w gruncie rzeczy są one przedłużeniem transportu publicznego tam, gdzie on nie wystarcza, a gdzie na piechotę trochę za daleko.
[table] [tr] [td]   [/td] [td] [/td][/tr][/table]


demon

zbyt delikatne i zbyt elektroniczne, jednak pomysł z chowaniem linki w kierownicy kapitalny  ;)


admin

Perypetie związane z rowerem miejskim w Toruniu:

CytujOgłaszając konkurs na prowadzenie miejskiej wypożyczalni rowerów, Urząd Miasta w Toruniu wywołał wojnę między zainteresowanymi firmami. Konkurenci wytoczyli przeciw sobie ostrą amunicję, a miasto dostało rykoszetem. Efekt - rowerem w tym roku w ogóle nie pojedziemy
http://torun.gazeta.pl/torun/1,48723,14378284,Rower_miejski_odjechal_z_Torunia__Kulisy_klapy_inwestycji.html

Lord Golem

Najgorzej jak urzędnicy biorą się za coś na czym się nie znają, a udają że są Alfą i Omegą.  :P

agent

Cytat: Lord Golem w Sierpień 05, 2013, 13:22:37
Najgorzej jak urzędnicy biorą się za coś na czym się nie znają, a udają że są Alfą i Omegą.  :P


Niestety tak jest. Wielu ludzi będzie ci mówić, że na twojej robocie ty sam się najlepiej znasz, ale jak przyjdzie co do czego okazuje się, że "ekspertów" z twojej dziedziny jest znacznie więcej w twoim otoczeniu.


Wypożyczalnia rowerów - kiedy ma to sens?
Sens jest zawsze, jak ktoś mnie odwiedza nad morzem, chętnie zaproponowałbym mu wycieczkę po Gdyni czy Sopocie pożyczając jeden rower na ten przysłowiowy żeton, a ja na własnym. W Trójmieście, a raczej w Sopocie i Gdańsku tylko nad morzem są wypożyczalnie. Wypożyczalnie z serii pożycz padlinę i jedź jak w wielu miejscach nad Bałtykiem z resztą. Jest jedna też wypożyczalnia w Sopocie bardzo ładnych rowerów górskich i crossowych marki TREK, ale niestety jest to droga impreza, chyba 20PLN/h.


Wypożyczalnie miejskich rowerów, o których mowa niestety jest obciążona, tutaj nie odkryje ameryki, sporym ryzykiem wandalizmu. Mamy bardzo zdolnych projektantów wzornictwa i z podziwem oglądam nowe projekty miejskich i eko-rowerów, które są przede wszystkim przyjazne zwykłemu człowiekowi i łatwe w obsłudze dla ludzi, którzy nieraz mają po kilka lat "tyły" w jeździe rowerem. Ale niestety nasze społeczeństwo, mimo sporych przemian ostatniej dekady, nie jest gotowe na przyjecie nowych rozwiązań. "Dziadostwo" musi wyginąć śmiercią naturalną i prawdopodobnie w naszym przypadku musi nastąpić solidna edukacja nowego pokolenia, które nauczy się respektu do cudzego i ogólnego dobra. Dotyczy to różnych aspektów jak komunikacja samochodem, czy miejska i oczywiście ta bezsilnikowa.


Przeszkodą jest też słaba infrastruktura w miastach, tutaj nad morzem trochę się lepiej to prezentuje, bo są długie ścieżki i szerokie chodniki z udostępnieniem ruchu rowerowego, ale też nie jest różowo - nie wszędzie się da dojechać, na zasadzie nie pakowania roweru na plecy i przeniesienia go na druga stronę torów SKM. Przejście stromej kładki z licznymi schodami raczej odstrasza ludzi. W Gdańsku jazda rowerem po asfalcie to samobójstwo, kultura jazdy samochodem po mieście jest przykra. Gdańsk to jedno z najbardziej zagęszczonych miast pod względem dróg asfaltowych co bardziej powinno kusić do używania roweru drogach. Niestety tak nie jest. Ratują różne uliczki i ścieżki leśne terenów zalesionych między dzielnicami Gdańska.


Trzy lata mieszkałem w Warszawie, za nim powstały obecne wypożyczanie rowerów. O tym projekcie wiele razy się mówiło i był lansowany przez tamtejszych aktywistów masowych oraz stowarzyszenia Zielonego Mazowsza i im zaprzyjaźnionym. Ja osobiście, w obecnej chwili, nie wyobrażam sobie komfortowej jazdy po mieście rowerem. Było już to uciążliwe zanim miasto zaczęło budować drugą nitkę metra i zanim się rozkręciło euro szaleństwo. Przemieszczanie się rowerem i próba minięcia Al. Jerozolimskie, nie łamiąc paru przepisów graniczy z cudem. Metro tu niezbędne. Przejechanie jednak 20km przez to miasto np. z Żoliborza do leśnych terenów okolicy Anina czy Rembertowa (puszcza mazowiecka) jest po prostu męczące i trwa nieraz 2h dla zwykłego człowieka poruszającego się max 20 km/h. Zostaje tylko lans na Krakowski Przedmieściu ;)
   

bodziobyd


"My jesteśmy małą polską firmą, każdy konkurent zrobi wszystko, by nas wyeliminować - twierdzi Małgorzata Mac w WiM System. Zarówno ona, jak i prezes BikeU Marcin Jeż zarzucają Nextbike Polska, że patrzy na swój biznes tylko przez pryzmat zysku."
Dobre sobie - Pani Mac i jej Roweres nie działali dla zysku i dlatego zawinęli się z Krakowa szybciej niż myśleli.
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,13688338,Miejskie_rowery__Jak_Krakow_stracil_pozycje_lidera.html#TRrelSST
Skutek - rower miejski w Krakowie działał do niedawna w ilości 3 stacji i 30 rowerów. A tymczasem w Warszawie Nextbike ostatnio uruchomił 170  stacje i jest już ponad 25 tysiąca rowerów.
Wolę firmę z biznesowym podejściem, która ma kompetencje niż nieudolnych marzycieli ;-)

Lord Golem

Cytat: bodziobyd w Sierpień 08, 2013, 21:38:09

"My jesteśmy małą polską firmą, każdy konkurent zrobi wszystko, by nas wyeliminować - twierdzi Małgorzata Mac w WiM System. Zarówno ona, jak i prezes BikeU Marcin Jeż zarzucają Nextbike Polska, że patrzy na swój biznes tylko przez pryzmat zysku."
Dobre sobie - Pani Mac i jej Roweres nie działali dla zysku i dlatego zawinęli się z Krakowa szybciej niż myśleli.
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,13688338,Miejskie_rowery__Jak_Krakow_stracil_pozycje_lidera.html#TRrelSST
Skutek - rower miejski w Krakowie działał do niedawna w ilości 3 stacji i 30 rowerów. A tymczasem w Warszawie Nextbike ostatnio uruchomił 170  stacje i jest już ponad 25 tysiąca rowerów.
Wolę firmę z biznesowym podejściem, która ma kompetencje niż nieudolnych marzycieli ;-)

Kolega trochę przesadził: w Warszawie jest 170 stacji ale 2500 rowerów. Ostatnio zaliczyli milionowe wypożyczenie...

admin

CytujW Warszawie i we Wrocławiu systemy rowerów miejskich biją rekordy popularności. W Poznaniu korzysta z nich niewiele ponad 9 tys. osób. - Nic dziwnego, że wyniki są kiepskie. Zamiast systemu z prawdziwego zdarzenia mamy marnych kilka stacji - mówią rowerzyści. Jak to zmienić?

http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,14437714,Dlaczego_tak_malo_poznaniakow_wypozycza_rowery_miejskie_.html

w4b

Rowerowa rewolucja w Sopocie. Jako pierwszy samorząd w aglomeracji trójmiejskiej wprowadza automatyczny system wypożyczalni miejskich rowerów. Oficjalny start nowego systemu to połowa przyszłego tygodnia, ale już teraz poinformowano dziennikarzy o wszystkich ważnych szczegółach tego przedsięwzięcia. Mieszkańcy, którzy chcieliby z niego korzystać mogą też już teraz rozpocząć internetową rejestrację.
http://www.tvp.pl/gdansk/aktualnosci/spoleczne/rower-miejski-w-sopocie-juz-za-tydzien/12222961

[table] [tr] [td]   [/td] [td] [/td][/tr][/table]

Lord Golem

"Sopot bardzo szybko - w zaledwie dwa tygodnie - przeprowadził cały projekt. 7 tzw. stacji dokujących już jest gotowych. Ustawiono je m.in. w pobliżu przystanków SKM - Sopot Kamienny Potok i Sopot Wyścigi. Jest też postój rowerów miejskich na Brodwinie czy w ścisłym centrum czyli na Placu Przyjaciół Sopotu. Miasto szybko znalazło partnera - firmę NextBike, która cały system wypożyczania zorganizowała na zasadach komercyjnych. Sopot nie dotuje tego przedsięwzięcia"

7 stacji to żaden system. Nie wiem też dlaczego w reportażu mówi się o Poznaniu, bo tam też jest tylko 7 stacji i o masowości użytkowania nie można tam mówić. Masowo miejski rower jet używany w Warszawie - 270 stacji i 2500 rowerów, w ostatnim miesiącu odnotowano tam 1.000.000 użytkownika.
Poza tym jak wspomniał w reportażu jeden z działaczy rowerowych, jeśli miasto nie zaangażuje się do projektu i nie wyłoży na ten cel jakiś środków to będzie to tylko atrakcja a nie rower miejski z prawdziwego zdarzenia.
Widać wyraźnie, że prezydent Sopotu próbuje udawać, że jest prorowerowy ale mu to nie wychodzi, wcześniej zrobił DDR z ograniczeniem do 10 km/h, a teraz chce żeby prywatne firmy tworzyły system rowerowy dla miasta. Nie tędy droga p. Karnowski !!!


w4b

Wieści z Wrocławia:

CytujMiasto nie zamierza dalej finansować Wrocławskiego Roweru Miejskiego, a jego funkcjonowanie ma się opierać na zupełnie komercyjnych zasadach. Wrocław nie dołoży już do niego ani złotówki. Czy to koniec wypożyczalni rowerów? - Nie ma szans, by rower miejski mógł funkcjonować na dotychczasowych zasadach bez dotacji miasta – stwierdza Małgorzata Udała, rzecznik prasowy Nextbike Polska. I zapowiada, że wypożyczenie rowerów będzie teraz droższe. Koniec także z darmowymi przejazdami.

Jeden z użytkowników Gazety Wrocławskiej sensownie skomentował:

CytujWiadomo było od początku, że te rowery to poroniony i deficytowy pomysł. Ale nasi magistraccy chcieli być mądrzejsi od tych w Wiedniu czy innym mieście europejskim gdzie taki pomysł zrealizowano i wszędzie tam bez dokładania do interesu się nie obeszło. Ciekawe też gdzie znajdą takiego wariata który przejmie ten poroniony pomysł i jeszcze będzie do niego dokładał.

http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/1046558,wroclaw-koniec-wypozyczalni-rowerow-miasto-nie-chce-juz-do-nich-doplacac,id,t.html?cookie=1





[table] [tr] [td]   [/td] [td] [/td][/tr][/table]

Lord Golem

Jeden z głosów w dyskusji:

"miasto dopłaca też do autobusów i tramwajów oznacza, że to poroniony i deficytowy pomysł i trzeba je zlikwidować? przecież rower miejski nie jest po to, żeby miasto na tym zarabiało, tylko po to, żeby mieszkańcy mogli jeździć rowerami po mieście. "


Czy teraz KM też będą likwidować bo miasto musi do niej dokładać? Rower miejski jest wsparciem dla KM.

w4b

Białystok:

CytujZastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński podpisał unieważnienie przetargu na zorganizowanie i eksploatację systemu roweru miejskiego. Chętne do obsługi BiKeR-a firmy, zażądały wyższych sum, niż planowało wydać miasto.

http://www.bialystokonline.pl/rower-miejski-w-bialymstoku-przetarg-uniewazniony,artykul,74174,1,1.html
[table] [tr] [td]   [/td] [td] [/td][/tr][/table]

admin

Perypetie z rowerem miejskim w Krakowie sięgają zenitu.

CytujProblemem jest blokada "zgrywania danych". Dane zgrywał nowy operator (bikeu) z aplikacji poprzedniego operatora (nextbike) — który "zorientował się" i zablokował dostęp :-)

Komentarz "Piotrek":
CytujBikeU importował do bazy dane użytkowników starego systemu, a NextBike twierdzi, że to naruszyło integralność systemu i przez to musieli uruchamiać go w trybie awaryjnym i inne brednie :) Żeby było śmieszniej to podobno baza jest ZIKiTu więc nie wiem do czego uprawnia ich ta licencja jeśli nie do zarządzania własną bazą.

źródło: http://niebezpiecznik.pl/post/krakowskie-rowery-miejskie-unieruchomione/

CytujHucznie zapowiadane otwarcie systemu KMK Bike po raz kolejny zakończyło się porażką. Uroczyste uruchomienie miejskich wypożyczalni rowerów miało odbyć się w czwartek o godz. 13.30 na pl. Wszystkich Świętych, a o zaletach szybkiego i prostego systemu miał opowiadać m.in. Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa. Okazało się jednak, że zastępca prezydenta nie pojawił się a urzędnicy zamiast zbierać pochwały musieli tłumaczyć się bo... stacje rowerów nie działają i nadal nie wiadomo kiedy zaczną.

http://www.youtube.com/watch?v=7f9DuWkVH-c

Więcej na temat http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/3406437,krakow-rowerowy-falstart-miasta-system-kmk-bike-nie-wypalil-wideo,id,t.html?cookie=0

admin

Wiemy która firma zbuduje system rowerów miejskich w Bydgoszczy - będzie to BikeU z Warszawy.

http://www.youtube.com/watch?v=JjySoGbsr18

Prawdopodobnie wykorzysta francuski system rowerów miejskich Smoove.

http://bikeu.pl/index.php?page=jak_to_dziala



Memlajacy

Jestem ciekawy jak się sprawdzą. Szkoda, że nie każde osiedle uzyska stację. Pewnie jest to czymś podyktowane. Mam dwóch znajomych w Warszawie, którzy korzystają z rowerów miejskich. Jeden wykorzystuje w cieplejsze dni na dojazdy do pracy a drugi na rekreacyjne wycieczki, gdyż najzwyczajniej nie posiada roweru. Nie ma miejsca w piwnicy a ten rower w zupełności mu wystarcza - twierdzi. Przystanek w Myślęcinku powinien się bardzo dobrze sprawdzić, byle posiadał większą bazę zaopatrzoną w rowery.
Remove Before Ride

admin

W pierwszym etapie stacji będzie mniej. W kolejnych zwiększy się ich liczba i obszar. Pełna mapa stacji roweru aglomeracyjnego (miejskiego) jest dostępna tu: [furl=http://rowerowanie.com/bydgoszcz/bydgoski-rower-miejski-rozmieszczenie-stacji/]http://rowerowanie.com/bydgoszcz/bydgoski-rower-miejski-rozmieszczenie-stacji/[/furl]
Rowery będą działać od kwietnia do końca listopada.

CytujCennik:

- opłata rejestracyjna i inicjacyjna BRA wnoszona jednorazowo z możliwością jej wykorzystania na pierwsze wypożyczenia – 10 zł,
- od 1 do 20 minuty – 0 zł,
- od 21 do 60 minuty – 1 zł,
- druga godzina – 4 zł,
- trzecia godzina – 6 zł,
- czwarta i każda następna godzina – 7 zł,





April

Początkowo miało powstać 15 stacji, później 30, a kolejne miały zostać dodane w późniejszym czasie. Czy w związku z udostępnieniem mapki coś się zmieniło? To znaczy czy powstanie od razu te 31 stacji? Na ile stanowisk zostaną zaprojektowane stacje? Obawiam się, żeby nie było sytuacji, że podjeżdżam do miejsca docelowego, a roweru nie ma gdzie zostawić, a kasa leci...